Beta-alanin

Beta-alaninet har slagit sig in på kosttillskottmarknaden och inte minst som ingrediens i PWO:s. På senare år har man nämligen kommit på att beta-alanin kan vara riktigt intressant för den som tränar genom dess deltagande i produktionen av karnosin. Karnosin finns naturligt i våra muskler och har en rad effekter på bland annat uthålligheten och prestationen.

Beta-alaninets effekter

Det karnosin har blivit mest känt för är dess pH-buffrande förmåga, som kan bidra till att hålla ett balanserat pH i musklerna. Därför används beta-alanin ofta som tillskott innan träning av de som ofta besväras av mjölksyra i och med att mjölksyran försurar muskelväven, vilket bidrar till den matta känslan och den försämrade muskelkontraktionen som vi associerar med mjölksyra när vi tränar.

Mjölksyra uppstår på grund av att den/de arbetande musklerna inte får tillräckligt med syre för de syrekrävande processerna som hjälper till att frigöra den energi som behövs för att musklerna ska orka fortsätta jobba. Vissa däggdjursarter har en större benägenhet att klara sig med mindre syre utan att få besvär. Detta verkar bero på att de har en större andel snabba muskelfibrer som har setts innehålla mer karnosin än de långsamma muskelfibrerna, vilket tyder på att karnosinnivåerna är av stor betydelse för huruvida musklerna orkar arbeta i en anaerob (syrefattig) miljö.

Utöver det har man sett att beta-alanin även kan hjälpa till vid muskelkontraktion. Detta genom att göra så att färre kalciumjoner behövs för att starta upp den muskelkontraherande processen. Kalciumjonerna frisätts nämligen när nervsignaler når muskeln i fråga, och är nödvändiga för att muskelkontraktionen ska kunna ske. Och genom att beta-alanin kan bidra till att en minskad mängd kalciumjoner behövs för kontraktion, kan man i det stora hela säga att beta-alanin underlättar muskelkontraktion.

Beta-alanin är bra för att:

  • Minska mjölksyra
  • Underlätta muskelkontraktion
  • Öka prestation och uthållighet

För vem?

Beta-alanin kan vara gynnsamt för de flesta som tränar men forskningen visar på att det främst är intressant för den som tränar uthållighetsträning eller som har en hög intensitet på sina träningspass. Exempelvis kan beta-alanin vara perfekt för dig som pysslar med sprint, intensiv cykling, intervallträning eller cirkelträning. Dock kan beta-alanin såklart även passa dig som ofta besväras av mjölksyra när du tränar styrketräning och dylikt eftersom att det kan hjälpa till att neutralisera det låga pH som mjölksyran bidrar till.

 

Lämna en kommentar